2 maart  2014

Academie De Gouden Ganzenveer kent Gouden Ereveer toe

Pieter Steinz, directeur van het Nederlands Letterenfonds ontving vandaag uit handen van voorzitter Paul Schnabel een gouden ereveertje.

De Academie De Gouden Ganzenveer kent Pieter Steinz dit veertje toe omdat hij literatuur, Nederlandse én buitenlandse, op een onnavolgbare manier in een nieuw soort literatuurgeschiedenis geplaatst heeft. Dat doet hij speels en lichtvoetig. Zijn literatuurgeschiedenis is er een van contexten, van verbanden, van netwerken. Geen afzonderlijke sterren interesseren hem, maar de sterrenhemel. En die weet hij op een fascinerende manier te duiden.

De ereveer is tot nu toe één keer eerder toegekend; in 2006 aan Margreet Ruardi, directeur van Schrijvers  School en Samenleving. Het reglement van de Academie De Gouden Ganzenveer staat niet toe dat mensen werkzaam in en om het boekenvak in aanmerking komen voor toekenning van de Gouden Ganzenveer.

Vanwege zijn bijzondere verdienste voor het gedrukte én geschreven woord  is voor Pieter Steinz een uitzondering gemaakt.

Op 24 april ontvangt de Belgische schrijver David Van Reybrouck de Gouden Ganzenveer 2014.

Uitgebreide informatie over de Gouden Ganzenveer en de laureaten is te vinden op website:

www.goudenganzenveer.nl.

Begunstigers van de Gouden Ganzenveer zijn CB, Centric, De Nederlandsche Bank NV, Koninklijke Boom uitgevers, Drukkerij Ten Brink en WPG Uitgevers BV.

Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot

Annechien Visser

T 020 4752053

of de website bezoeken: www.goudenganzenveer.nl